Wat is phishing?

Phishing is een vorm van internetoplichting. Oplichters proberen (via mail maar ook telefoon) persoonlijke en vertrouwelijke informatie los te peuteren. Denk aan inloggegevens, wachtwoorden, pincodes, creditcardnummers, et cetera. Zo’n mail lijkt bijvoorbeeld van uw bank of creditcardmaatschappij te komen. Het oogt echt en betrouwbaar, maar is dat niet. En voor u het doorheeft is uw bankrekening geplunderd.

Hoe herkent u phishing?

Het wordt steeds lastiger om phishing e-mails te herkennen. Let in ieder geval op het volgende:

  • legitieme bedrijven vragen NIET per e-mail om persoonlijke gegevens
  • vaak spelen ze in op uw angst om opgelicht te worden of een account kwijt te raken en geven ze een dringende reden om u te dwingen zo snel mogelijk te reageren
  • meestal is de mail onpersoonlijk (beste klant, geachte heer/mevrouw, etc.), de criminelen verzenden vaak vele mails tegelijk (spam) en kennen de ontvanger helemaal niet

7 Tips om misbruik te voorkomen:

  1. Open geen mails als u de afzender niet kent of vertrouwt
  2. Neem bij twijfel contact op met de zogenaamde afzender (bijvoorbeeld uw bank) om te vragen of ze u gemaild hebben
  3. Klik nergens op en open geen bijlagen als u niet 100% zeker bent van de afzender, er kunnen ook virussen in de mail en bijlagen zitten
  4. Antwoordt niet op ongevraagde berichten
  5. Meldt een poging tot phishing bij de zogenaamde afzender (bijvoorbeeld uw bank) en politie
  6. Zet uw e-mailadres niet op internet of gebruik een ander (tijdelijk) e-mailadres
  7. Gebruik een goede spam-filter, antivirus software en een firewall

Meer informatie over phishing vindt u onder ander op: