Facebook voor zakelijk gebruik in 10 stappen

Zelf zet ik Facebook niet in voor Vallei-ICT. Voor mijn gevoel is het voor ons als B2B (business to business) bedrijf niet het meest voor de hand liggende (sociale) media kanaal. Toch kan Facebook afhankelijk van uw doelgroep interessant zijn om zakelijk in te zetten. Zeker als u zich richt op de B2C-markt (business to consumer). Het is namelijk een zeer toegankelijke en directe manier om in contact te komen met (potentiële) klanten. Waar te beginnen?

  1. Meld je aan op Facebook en maak een persoonlijk profiel aan.

    Een persoonlijk profiel is een voorwaarde om een zakelijke pagina aan te kunnen maken. Uw persoonlijke profiel kunt u vervolgens ook gebruiken om uw netwerk in te zetten voor het promoten van producten en diensten. Wilt u zakelijke en privé niet vermengen dan kunt u de privacy instellingen van uw profiel zo instellen dat collega’s en klanten geen privé berichten te zien krijgen. Meer informatie hierover vindt u hier.

  2. Maak een zakelijke pagina aan.

    Kies voor ‘lokaal bedrijf’ (bijvoorbeeld voor een winkel of restaurant) of ‘bedrijf, organisatie of instelling’ (bijvoorbeeld voor webshops en bedrijven op industrieterreinen waarbij mensen alleen op afspraak langs komen). Kies vervolgens een categorie en bedrijfsnaam en richt de pagina in. Zorg dat de pagina herkenbaar is en in lijn met uw huisstijl. Pas ook de url (het internetadres van uw pagina) aan naar facebook.com/uwbedrijfsnaam. Dit kan overigens pas vanaf het moment dat 25 mensen uw pagina leuk vinden.

  3. Voeg één of meerdere beheerders toe.

    Deze kunnen dan ook berichten plaatsen, aanpassen en verwijderen. Ook deze beheerders moeten over een persoonlijk profiel beschikken. Andere gebruikers kunnen ‘fan’ worden en berichten ‘liken’ en ‘delen’ of een ‘reactie’ plaatsen.

  4. Controleer of de pagina voor iedereen toegankelijk is en zet ‘volgen’ aan.

    Dit is ook nodig om door Google geïndexeerd te worden (instellingen/volgers/iedereen en instellingen/algemeen/zichtbaarheid van pagina).

  5. Ga aan de slag!

    Zorg dat je actief bent en zorg voor tweerichtingsverkeer. Plaats niet alleen maar verkoopgerichte berichten maar ga in gesprek met uw klanten. Plaats interessante content. Tekst, foto’s en video.

  6. Zorg dat uw pagina goed via mobiel te lezen is, veel mensen gebruiken Facebook op hun mobiel.

  7. Zorg voor regelmatige updates zodat bezoekers geen statische pagina te zien krijgen.

  8. Reageer snel en positief.

    Ook negatieve reacties kunnen voorkomen. Negeer deze niet maar grijp de kans aan om eventuele klachten op te lossen.

  9. Adverteer.

    Via Facebook kunt u gericht adverteren. U kunt segmenteren naar leeftijd, geslacht, locatie, interesses, etc. De kosten heeft u zelf in de hand. U bepaalt zelf hoe vaak en aan wie uw advertentie wordt getoond en u kunt het budget dagelijks aanpassen of de advertentie stopzetten. Tips: kies voor ‘betalen per klik’ en niet voor impressies, houdt het simpel met één afbeelding of video met een sterke tekst, maak gebruik van eigen afbeeldingen, volg de ontwerpaanbevelingen, kies voor de ‘meer informatie knop’ en vraag om ‘likes’ en ‘delen’.

  10. Vermeld ook via andere media dat u op facebook actief bent. Zoals op uw website of in advertenties.

Meer informatie over zakelijk facebook gebruik vindt u hier.